maanantai 18. helmikuuta 2013

111# minä hevosenomistajana

Päivä 25 - Minä hevosenomistajana

Olen hevosenomistajana tarkka ja tahdon, että asiat tehdään minun tavallani minun hevosteni kanssa. Yritän aina ajatella hevosteni parasta.

Minusta kaiken perusta on ruoka. Heinän ja rehujen täytyy olla laadukasta ja niistä täytyy saada kaikki hevosen tarvitsema. En ole sellainen ihminen, joka syöttää joka purkista jotain, vaan minun hevosillani on yksinkertainen ruokavalio. Justiina syö kolme litraa kauraa sekä kaksi desiä kivennäistä ja irtosuolaa päivässä. Paavo taas syö kaksi desiä kauraa ja desin kivennäistä sekä irtosuolaa. Ennen nämä söivät Racing Prixiä, mutta olen saanut saman hyödyn kaurasta, joka on huomattaasti halvempaa.



Toinen asia on liikunta. Aiemmin liikutin Justiinaa 5-6 kertaa viikossa, mutta huomasin pian, että neiti alkaa väsähtää turhan paljosta liikunasta. Nykyisin neiti liikkuu 3-5 kertaa viikossa, suunnilleen joka toinen päivä monipuolisesti. Justiina menee kärryillä, montea, kiitolaukkamaastoja, kentällä ja hangessa näin talvisin, kesällä uidaan myös paljon. Hevonen ei kyllästy niin nopeasti, kun on paljon erilaisia tapoja liikuttaa.


Kolmas asia on tarhaus. Itse haluaisin tarhata kokopäiväisesti, mutta tällä hetkellä hevoseni tarhaavat karkailun takia vaan noin neljä tuntia päivässä. Tarhassa olisi kiva olla jotain virikettä, kuten metsää tai vaikka katkottuja kuusen oksia pureskeluun. Ulos loimitan vaan sadesäällä ja talvellakin huonolla kelillä. Loimituksesta sen verran, että itse en nää tarpeelliseksi loimittaa paksukarvaisia poneja ja suomenhevosia. Liikunnan jälkeen Justiinakin kuivuu vähintään kahden loimen alla.

Tässä on mielestäni tärkeimmät asiat, mihin kiinnitän eniten huomiota hevosenomitajana.    

Päivä 26 - Taustajoukkoni
Päivä 27 - Parhaat hevoskuvani (itsekuvatut)
Päivä 28 - Unohtumattomin hevosmuistoni
Päivä 29 - Raviurani tärkein valmentaja/opettaja
Päivä 30 - Tilannekuvia ja kommelluksia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti